کار تیمی در شین-فرآیند تکمیل پروژه چه طور است؟

شاید یکی از مهمترین بخش های انجام پروژه ، نحوه مدیریت منابع و افراد در روند انجام پروژه است.

 اجازه بدهید کمی در مورد این مهم در نظام سرمایه داری صحبت کنیم. فرض کنید شما مدیر ارشد(مدیر عامل)یک سازمان هستید. بعد از تشکیل سازمان با نشر آگهی استخدام (در بهترین حالت) و دعوت متقاضیان   ، جلسه معارفه و تعیین صلاحیت افراد تشکیل می شود. در مرحله بعد سازمان با عقد قرار داد با افراد منتخب ، آنها را استخدام می کند. اغلب مفاد این قرارداد ، نحوه پرداخت حقوق و مزایا ، تعهدات لازمه (کسر حقوق ، پرداخت ضرر برای مستخدم و تعهدات حقوقی نسبت به مستخدم از طرف سازمان) و شرایط کار است. این قرارداد باعث می شود تا دو طرف با جدیت به کار بپردازند. مدیر با توجه به نحوه عملکرد اعضا و به پشتوانه ی قرار داد مذکور می تواند آزادانه دستور بدهد. خود را کمی در این موقعیت فرض کنید. به نظر خیلی جالب میرسد که مجموعه ای کارمندان بدون هیچ چون و چرا دستورات شما را اجرا می کنند و در مورد صحت این تصمیمات تحقیق نمی شود. البته اگر این تصمیمات درست باشد ، باعث رشد مجموعه میشود.

حال ببینیم مشکل این سیستم کجاست؟

مشکل خیلی مشهود است. اعضای سازمان فقط کار میکنند. این افراد زندگی شان را به دو بخش تقسیم می کنند. در اولویت اول کار و در ادامه به اصل زندگی می پردازند. صبح ساعت 8 باید در محل کار حاضر باشند. تا ساعت 16 کار می کنند. به خانه می روند و بعد از استراحت ، به دنیای واقعی وارد می شوند.

شاید این نحوه بررسی کمی بزرگ نمایی باشد ولی اکثر افراد به همین شکل آن را بازگو می کنند. شاید یکی از دلایلی که در ایران کسی به از این نحوه مدیریت رنج نمی برد ، نبود مدیریت متفاوت است.

حال ببینیم ما در شین چه می کنیم؟

اول از همه ما مدیر کل ، مدیر ارشد و از این  قبیل افراد نداریم. مدیریت ها در شین توسط هسته مدیریتی انجام می شود. این هسته هر کدام مسئول بخش خاصی هستند و نظرات اعضای خود را در هسته مدیریت بازگو می کنند. پس به نحوی همه ی اعضا در جلسات مدیریتی شرکت می کنند. اجازه بدهید قدم به قدم مراحل انجام پروژه را شرح بدهم:

پروژه ها در شین به دو بخش سفارشی و محصول تقسیم میشوند.

بعد از تکمیل اطلاعات مربوط به پروژه توسط کارفرما و جلسات توجیهی حضوری ، طوفان فکری آغاز می شود. همه ی اعضا تیم در کنار هم جمع می شوند و ایده های خود را شرح می دهند. در این مرحله ما فقط ایده می دهیم و نحوه پیاده سازی ، هزینه ی آن و دیگر مسائل اهمیتی نمی دهیم. بعد از پایان این جلسه ما تمام امکانات و ویژگی های پروژه را از بین لیست بزرگ ایده ها انتخاب می کنیم. حال نوبت تحلیل سیستم است. تمام روابط ، روند ها و دیاگرام ها تهیه میشود. طراحان گرافیکی نیز در این مرحله وارد کار میشوند و تا پایان تحلیل ، شروع به ایده پردازی و طراحی میکنند. در آخر مدیر پروژه(مسئول هماهنگی پروژه) ، با توجه به مهارتهای برنامه نویس ها ، پروژه را تقسیم می کند و در اختیار آنها قرار میدهد. مدیر پروژه در پایان هر فاز از پروژه موظف است ، روند تغییرات و آخرین نسخه پروژه را به کارفرما نشان بدهد و بازخورد را به تیم منتقل کند. پس همیشه کارفرما در جریان روند تغییرات است.

در تمام این مراحل ، روند بررسی و نظارت توسط نرم افزار مدیر پروژه انجام می شود. اگر فردی تا زمان مشخص نشده نتواند Task خود را تمام کند ، فرد دیگری نیز به کمک او می آید. این روند باعث می شود تا تیم همانند یک خانواده باشند و همیشه به یکدیگر کمک کنند.  البته مدیر پروژه همیشه با تخمین سرعت کار و زمان مانده هشدار های لازمه را به اعضا میدهد.

برای ما 8 الی 10 ساعت کار روزانه بی معنا است. ما کار را با زندگی روزمره ترکیب کردیم. پس هر وقت و به هر میزان که بتوانیم کار می کنیم.

برخی از مدیران بار ها از این سیستم مدیریتی شکایت کرده اند. مشکل اصلی آنها تبدیل محیط کار به یک محیط تفریحی است.  افراد اولویت دوم را کار  قرار می دهند و در مواقع اضطراری حضور ندارند. فقط یک جواب وجود دارد: ما هم برخی مواقع چنین مشکلی داریم! راه حل این مشکل خیلی ساده است. جذب افرادی که تیم را خانواده خود می دانند. بهترین راه برای تشخیص این ویژگی ، تحت فشار قرار دادن اعضا تیم و شبیه سازی مورد های اورژانسی است. برای مثال ، زمان پایان یکی از پروژه هایتان را در حد معقول نزدیک کنید. تکاپوی اعضا در تکمیل پروژه کاملاً موضوع را روشن میکند.


© 1393 - تمام حقوق این وب سایت برای شرکت شین محفوظ است.

لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران